ivoenrianne.reismee.nl

Nog meer leesvoer voor bij de Kerstboom, de One-Happy-Island verhalen!

Zoals beloofd, hier ook mijn verhaal over de toffe dingen van het eiland die we tot nu toe hebben mogen beleven! En we gaan nog niet naar huis! :P De foto's bij dit verhaal voeg ik later toe, dus houdt het in de gaten! ;) Ik ga nu eerst Kerst vieren op het strand! :)

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, want ik weet ook niet meer zo goed in welke volgorde ik dat gedaan heb! :P Ik kluster het wel een beetje op thema!

Dierenwereld op Aruba

Gelukkig zijn er naast heel veel muggen (die grote bulten veroorzaken!), ook leuke dieren op Aruba! We hebben een dagje strand gedaan bij Arashi Beach, dat is richting de Californian Lighthouse in Noord. Die stranden zijn rustiger dan het toeristische Palm Beach. Op Arashi Beach staan een paar van die hutjes die schaduw veroorzaken, maar verder is er niet veel. Behalve dan, dat als je daar het strand op loopt en een stukje naar links gaat, kun je daar in een klein baaitje liggen tussen twee kleine pieren. Er lag daar niemand, behalve één vrouw. Maar tussen die twee pieren waren super veel pelikanen! Ze zitten op de rotsen, maar vliegen ook aan één stuk door over het water heen en duiken er dan in om vis te vangen! Echt een spektakel! Het lijken soms wel volwassen mannen die bommetjes maken, zo hard duiken ze erin! Zo grappig! Ze komen trouwens ook heel dichtbij als je zelf het water in gaat. Bijzondere beesten echt met een giga snavel die nog veel groter wordt als er een vis in verdwijnt! Ik kon me daar prima de hele middag vermaken met die beesten te bewonderen!

Wat tevens onwijs gave beesten zijn, zijn de leguanen! In Oranjestad heb je een klein parkje naast het Renaissance Hotel, genaamd het Wilhelmina park. Ik geloof dat daar elke dag rond het middaguur die beesten worden gevoerd daar, waardoor er daar echt miljoenen (okee, ik overdrijf, maar wel echt heel veel) leguanen zitten. Wij waren er net na het middaguur en hadden onze auto geparkeerd aan de zijkant van het park, overkant van het water. Zagen er daar toen al een stuk of drie joekels zitten. Toen dachten we nog! Oh er zitten er inderdaad veel hier! Toen naar dat park gelopen, maar echt, ze zitten daar overal! Van klein tot groot, witte, groene, gele, blauwe! Een spaans meisje die daar ook was, had biscuitjes mee. Wij kregen er ook een paar van haar waardoor die leguanen allemaal op je af komen. Eentje ging zelfs bijna op mijn schoot zitten! Daar kreeg ik toch wel een beetje de kriebels van, want die koppies, die huid en die klauwen! Je kan het op de foto’s zien, maar het zijn echt net kleine dinosauriërs.. of reptielen, weet ik veel, maar beesten waarbij je uit de buurt blijft zeg maar! Deze kun je zelfs aaien! Ieuwl!! Ook weer een spektakel dus! Je kan er echt lang blijven om ze te bewonderen en te fotograferen!

Mijn lange vrijde dagen vielen een beetje in de soep toen er werd ingebroken in onze auto, waardoor ik me nogal K * T voelde.. We hebben toen onszelf gedwongen om de dag erna toch echt wat leuks te gaan doen ook, anders was het sowieso verpest! We zijn toen naar de vlindertuin geweest, vlakbij Eagle Beach. Het is niet heel groot, maar het is een mooie tuin, wel afgezet natuurlijk en een net als plafond. Het bestond een beetje uit twee gedeeltes, de tropische kant en de euhm… (ik weet ff de ander niet meer)-kant. In ieder geval, de ene kant donker en vochtig, de ander licht en droog. Hierdoor kunnen ze daar bijna 35 verschillende soorten vlinders houden! Wij er natuurlijk een spelletje van maken om zoveel mogelijk verschillende op de foto te krijgen, maar dat is zo gemakkelijk nog niet! We noemden ze al vlinders met ADHD en de vliegtyfus! Die kunnen echt niet stil zitten! Vliegen maar rondjes en rondjes zonder enige structuur en als ze dan ergens op zitten, blijven de vleugels fladderen! Hihi, naja we hebben ons wel vermaakt dus daar! Prachtige kleuren en structuren!

Tevens werd er een rondleiding gehouden en was het dus zelfs nog heel erg leerzaam! Iedereen weet wel zo’n beetje de evolutie van rups – pop – vlinder, maar er is eigenlijk nog zoveel meer! Van de rupsen wie op welke planten zitten en dat ze voornamelijk heel veel eten (want vlinders drinken alleen maar en leven dan van de reserves). Dat rupsen verschillende soorten verdedigingsmechanismen hebben: de één heeft een schutkleur, de ander juist een felle kleur waardoor ze giftig lijken (zijn ze soms ook, als ze eten van een giftige plant). De één heeft weer stekels en de ander ziet eruit als vogelpoep waardoor ze er niet aantrekkelijk uitzien voor de vijand! Geinig toch! Natuurlijk hadden ze ook van elke rups voorbeelden! Daarna lieten ze ons een kast zien met allemaal coconnetjes erin. In verschillende kleuren en maten. Twee totaal verschillende coconnetjes van kleur, kon wel dezelfde soort vlinder uit komen, maar gedurende de pop-periode verandert de kleur van pril, naar bijna vlinderklaar! De één natuurlijk ook groter dan de ander, maar dat heeft dus te maken met welk soort en hoe groot de vlinder is. De cocon is net zo groot als het lijfje van de vlinder. De vleugels zitten er helemaal verkreukt omheen gevouwen. De dunne lijntjes die je vaak ziet op vlinders vleugels zijn een soort van bloedvaten, maar dan gevuld met vocht. Wanneer de vlinder uit zijn cocon komt, laat hij vocht vanuit zijn lijfje in deze vaatjes stromen waardoor langzaam die vleugels worden uitgestrekt. Tot slot piesen ze het overtollige vocht nog uit! We zagen dus ook een pasgeboren vlinder die druppels verloor! Ook geinig! De meeste vlinders hebben een soort van slurf en kunnen die in fruit steken om het vocht eruit te drinken bijvoorbeeld. Sommige vlinders zijn ‘mislukt’ en daar ontbreekt deze slurf. Dan leven de vlinders dus begrijpelijk veel korter! Tot slot vertelden ze ook nog wat over motten. Ze hebben daar ’s werelds grootste mot rond vliegen, maar op het moment dat wij er waren even niet. Die mot heeft een ontwikkeling van 7-8 weken, en leven vervolgens 7-9 dagen! Whaha, wat een leven he! Het enige waar ze dan ook aan denken als ze leven is: voortplanten, voortplanten, voortplanten (en dan zeg ik het nog netjes :P)! Naja, misschien vinden jullie het er geen ruk aan om dit te lezen, wij vonden het wel interessant! Er werd natuurlijk nog veel meer verteld, maar ik weet natuurlijk niet alles meer, omdat het al een paar weken geleden is!

Zoo jammer eigenlijk! Precies de reden dat ik een blog wilde bijhouden was om alle details ook op te schrijven omdat je die na zes maanden echt niet meer allemaal weet Nu moet ik alsnog alles terug halen van meer dan een maand geleden! Oei! Ik ga beter mijn best doen! ;)

Mijn volgende verhaaltje heeft ook te maken met dieren, maar er ging eerst wat aan vooraf! Er is nog een Belgisch meisje komen werken voor een jaar in het ziekenhuis, Liesje! Liesje zat hier net twee of drie weken en toen kwamen er drie vrienden van haar langs. Twee van deze vrienden hebben een paar dagen bij ons in de logeerkamer gelogeerd omdat ze niet voor alle verblijfsdagen onderdak hadden en wij veel te veel ruimte hebben! :P Deze vrienden, Dimi, Roel en Nick hebben een Piet Piraat ontmoet, Kevin! Is inmiddels al ruim een jaar van huis, reist heel de wereld over en was nu met een zeilboot naar de Benedenwindse eilanden gekomen, dus ook hier op Aruba. Na een beetje ouwehoeren hebben ze een dag zeilen gepland met hem en wij mochten mee! Jippie!!

Dus we verzamelden op het strand, eten en drinken mee, we dachten lekker een relaxed middagje! Goed.. dat moest natuurlijk eerst even anders lopen! Vanaf het strand zouden we drie aan drie met een klein bootje naar zijn zeilboot gebracht worden. Lore en ik gingen eerst met de meeste spullen. Ik had wel een klein bootje zien liggen en was ervan uit gegaan, dat dat hem was, maar er kwam tot onze grote schrik, een nog veel kleiner rubber bootje achter vandaan zetten! Oei, passen we daar wel in!? Ja natuurlijk!! Een motortje van lik-mijn-vestje, de kap lag eraf en alles. Ja snapt het natuurlijk al, nog niet eens op de helft richting de zeilboot, schee dat ding er mee uit! Kevin heel vaak proberen die motor weer aan de praat te krijgen, maar dat lukte natuurlijk niet. Toen kwamen de peddels tevoorschijn. Of we alvast wilden gaan roeien die kant op! Euhm nou, met een koelbox, een half opgeblazen luchtbed aan boord en twee verschillende lengtes peddels (waarvan er eentje ook half afgebroken was) moest dat vast wel gaan lukken.. ahum! Het waaide best hard die dag dus we draaiden al gauw 180 graden en gingen de hele andere kant op! Ik wil niet weten hoe dat er vanaf de kant eruit moet hebben gezien, maar het was erg lollig vertelde Ivo mij later..

Ah fijn, uiteindelijk met de wind mee kwamen we bij een vlot en hebben we maar naar de rest gebeld dat het niet goed ging met het bootje. Ivo had inmiddels al de watertaxi gestrikt dus die zijn ons op komen halen bij dat vlot. Met de watertaxi ging het een stuk soepeler en zaten we eindelijk op de zeilboot! Na een beetje vertraging (doordat we ook vervoer terug moesten regelen via een Arubaanse radio, duurt even.. :P) en wat uitleg over de boot konden we eindelijk vertrekken!

Ik denk dat we nog geen 10 minuten onderweg waren toen de lucht donkergrijs betrok en het nog wat harder begon te waaien. Uiteindelijk kwam er een dikke hoosbui naar beneden! Sta je dan met je bikini aan op een boot midden op zee! KOUD!! We hebben het niet vaak koud op Aruba (alleen door airco’s) maar dit was nogal fris! In de hut zitten had ook geen zin, daar werd je binnen twee minuten zeeziek! Maar! Zoals het hier altijd gaat op Aruba, duurt een regenbui maar heel even en achter de wolken schijnt de zon weer volop! De rest van de middag hadden het prachtigste weer van de wereld weer! Lekker op de rand van de zeilboot gezeten met onze voetjes in het water, want dat lukt wel als de boot zo schuin hangt! We waren bijna een uur aan het varen toen opeens de kustwacht naast ons kwam varen! Ze hadden onze oproep gekregen dat we hulp nodig hadden want we hadden problemen met de motor? (Euhm jaa! Een uur geleden ja, met de rubberboot, lekker op tijd! :P) Grappig!

Na een tijdje bla bla vertelden de kustwacht ons: Jullie krijgen bezoek van dolfijnen! En ineens kwamen er overal vinnetjes boven water en zwommen er super veel dolfijnen mee met de boot! Wat blijft dat toch een onwijs vet gezicht! Ben dol op dolfijnen!! Het maakte meteen de dag en de zeiltrip helemaaaaal goed! We hadden net de GoPro aangeschaft dus Ivo hing meteen op de voorkant van de boot om foto’s en video’s te maken! We kwamen er wat laat achter maar konden ook de camera onder water laten zakken tijdens het varen, zodat we op die manier de dolfijnen zouden kunnen zien zwemmen! Er zwom toen nog maar 1 dolfijn, maar wat super vet! Geeft ook niet, we gaan vast nog vaker varen met dolfijnen!! Uiteindelijk nadat we waren omgekeerd hadden we rustiger water en konden we lekker gaan eten! Zonnetje ging inmiddels een beetje zakken, een hotdog, een bakje rijst met zelfgemaakte guacamole (LEKKER!!) en bier erbij, dít is genieten van het goede leven! Wat een zalig dagje!

Sport

Er moet hier ook wat aan sport gedaan worden anders worden we veel te dik van al het lekkere en ongezonde eten hier! (fruit is bijvoorbeeld echt heel duur) Echt heel toevallig toen ik mijn bankpasje van de RBC ging ophalen, stond daar een stand met fluoriserende ballonnen en T-shirts vanwege een evenement wat hier werd georganiseerd. De RBC in samenwerking met het KWF organiseren een Zumba-event om geld in te zamelen! Voor 15 gulden kon je naar dit event komen, zumba dansen, je kreeg wat drinken en zo’n felgekleurd t-shirt! Ik vroeg nog: joh, ik zie dat het van 19.00 – 21.00 uur is, is het echt twee uur lang zumba!!? Dat kan niet hoor, dan ga je dood.. Neeeeee, het was iets van een half uurtje, voor de rest gewoon gezellig! Nou oke! Ik had kaartjes gekocht voor Melanie, Lore, twee vriendinnen van Lore: Liese en Michelle, en mezelf. Wij met zijn vijfen en onze roze t-shirts, Ivo als onze chauffeur naar het Aruba Entertainment Center!

Zoals gewoonlijk waren we ruim een half uur te laat, dus we zaten wel een beetje in de stress, want als het maar een half uur zou duren, hadden we nu misschien alles al gemist! Gelukkig kwam de muziek je van ver al tegemoet, dus het was in ieder geval nog bezig! Bij de ingang zag je de eerste gele en roze mensen al verschijnen; zoo het is druk! Toen we nog wat verder naar binnen liepen; Oh mijn god, heel Aruba is hier!! Zoveel mensen en zo’n gaaf gezicht in die fel gekleurde shirts! Wij gauw onze spullen aan de kant en meedoen, voor je het weet is het over vijf minuten afgelopen! Uiteindelijk hebben we twee uur lang staan springen, zwingen, zweten, shaken en nog meer zweten! Het liep nog een half uur uit dus echt twee uur lang zumba! Ik wilde maar niet stoppen!! Ten eerste was het zo vet, kippenvel all over the place, ten tweede dacht ik steeds dat het bijna afgelopen zou zijn! Whaha, maar met zo’n grote groep, voor een groot podium, waar een grote man met een dikke reet zo energiek stond voor te doen met een groep mooie vrouwen achter hem! Van je leven niet dat je dit ooit nog mee maakt! Wat een muziek, wat een dans, wat een zweet!! De douche erna was heerlijk! Volgende dag kon ik niet meer lopen!

In mijn vorige blog had ik al wat beschreven over wakeboarden! We waren toen nog terug geweest met een groep van 7! Ik kwam mijn nachtdienst uit en had eerst nog even wat geslapen. Toen ik aankwam stond Ivo op het water, de rest was allemaal al geweest! Had ik iedereen gemist en ik mocht meteen met mijn slaperige hoofd ook het water op! Ging eigenlijk best goed! Beetje geoefend weer met sprongetjes maken en dit keer ook van been gewisseld! Ik ben links voor en in Alphen met de kabelbaan is dat best lastig omdat je dan ver voorover moet leunen om goed naar buiten te komen voor die laatste bocht. Lukt me nog steeds niet! Dus ik wil kunnen wisselen naar rechts voor zodat ik met rechts door de bocht kon! Edirik heeft me een beetje uitgelegd hoe het moest en toen even geprobeerd: BAM. Gevallen! Hihi wisselen ging best aardig maar dan moet je nog verder zien te varen met je verkeerde been voor! Ging een beetje wankel. Na wat oefenen kan ik nu een waterstart maken en met rechts voor beginnen. Klein stukje varen, en dan wisselen naar mijn goede been! Whoehoeee!! Andersom lukt nog niet! :P Was nog een heerlijk middagje!

Later die middag kwam Edirik zijn zoontje van drie ook even boarden! Het ziet er niet uit, dat jochie met zijn dunne beentjes in een veel te groot bord! Maar goed, hij kan het al beter dan ik, dus ik zal zijn naam moeten onthouden denk ik! Later bleek dat hij dus helemaal nog niets eens kan zwemmen! Hij kan gewoon eerder boarden dan zwemmen!? Huh! Te grappig! Edirik zelf heeft ook even een showtje gegeven! Heeft vroeger wedstrijd gewakeboard en gaat even over de kop etc, Gaaf om te zien!!

We zouden een tijdje terug op zondag opnieuw bij Edirik gaan boarden met een ander groepje. Helaas is Edirik geblesseerd geraakt en kon hij niet varen! Met spoed hebben we vervanging geregeld en konden we gaan boarden bij Wapa, de vriend van Kirsten, mijn collega. Zoo blij dat we daar op het laatste moment nog terecht konden! Het is een minder mooie plek, namelijk bij de high rise hotels in plaats van in een baai, afgezet met mangrove bomen, maar goed, het gaat uiteindelijk om het boarden! Sander was nu ook weer mee, deed het voor de tweede keer, en kon het nu al bijna net zo goed als Ivo!! Wat een malloot zo goed, zo snel! Frustrerend als je het zelf al een hele tijd probeert, hihi! Sanne en Kim waren ook mee, Sanne heeft het in Nederland eerder gedaan en voor Kim was het de allereerste keer, maar ook die heeft na een paar keer vallen de smaak te pakken en kon hele stukken blijven staan!! Suuupper goed!! Sanne kon trouwens goed timen en heeft precies een foto gemaakt voordat ik gruwelijk op mijn snuitje ging vallen! Zie onder!

Tevens in mijn vorige blok had ik over SUP yoga verteld. Ik vertel er nu kort over omdat ik nog leuke foto’s ervan heb. Even laten zien dat ik er beter in ben geworden! Hihi! Heb het trouwens al een tijdje niet gedaan. De laatste keer was er een donkere lucht, veel wind en ik was moe, waardoor het niet zo goed ging, maar het wordt hoog tijd om het weer opnieuw te proberen!

Tevens probeer ik hier ook wat hard te lopen! Het is een beetje uit kienen wat een goede route is, want ben al een keertje half verdwaald waardoor ik veel langer heb gerend dan ik normaal doe! En dat, ook in andere omstandigheden veroorzaakte wat spierpijn! Hihi! Je kan hier natuurlijk ook niet op elk moment van de dag gaan, want overdag is het te heet en ’s avonds te gevaarlijk in het donker! Maar nu we wat meer gesetteld zijn, ik op de iphone nu eindelijk een goede runnersapp kon downloaden, hoop ik de komende tijd wat vaker te kunnen gaan!

Daarnaast hebben we nu wat rond gevraagd waar je leuk salsa/merengue/bachata les kan volgen. We hebben goede tips gekregen dus kunnen binnenkort de voetjes van de vloer!?

Natuur en Cultuur

Eén van dé attracties van Aruba: de Hooiberg! Probeer het niet midden op de dag, maar als je plant dat je net voor zonsondergang boven bent dan is het goed te doen! De Hooiberg is de hoogste berg (naja, op wikipedia noemen ze het een heuvel! :P) op Aruba en je moet 562 treden traplopen voordat je de top bereikt! We kwamen zelfs idioten tegen onderweg die deze treden op en af, meenemen in hun hardlooprondje! WAUW! Maar goed, wij zijn er dus eind van de middag heen gegaan en eerlijk gezegd vrij gemakkelijk boven gekomen! 562 treden klinkt wel heel veel, en je moet sowieso hijgen want traplopen is gewoon onnatuurlijk ofzo, maar toch ben je vrij snel boven! Je kan bovenaan links en rechts naar een soort uitkijkpunt lopen en je kan geloof ik echt heel het eiland zien! Super leuk! Wel jammer dat Setar (van de telefoon en internet hier) er elektriciteitskastjes, kabels en antennes hebben geplaatst waardoor we het niet echt een fantastisch uitkijkpunt vonden! Maar wat Ivo natuurlijk altijd doet is een beetje risico nemen, en klom op een rots wat meer weg van dat huisje. Op die rots konden we echt super mooi de zonsondergang zien! We werden wel een beetje getreiterd door kleine vliegjes en muggen, maar die moet je maar een beetje weg denken! Leuk om sowieso gezien te hebben en dan weer hop hop, al die treden naar beneden!

Wat echt nog veeeeel meer de moeite waard is, is de Noord-Oost kust van Aruba! Het is eigenlijk een beetje lastig om het te omschrijven of om op foto’s te laten zien, want eigenlijk moet je er gewoon heen om het live te zien, voelen, horen: te ervaren! Het allerbeste is om in dit gebied een dag een jeep of quad te huren want op sommige stukken is het echt onbegaanbaar! We kwamen er eigenlijk per ongeluk terecht met onze gewone auto. Ik zou die avond de nachtdienst in gaan dus een rustig dagje houden overdag, maar dat liep even anders! We wilden vanaf ons nieuwe huis een andere route naar het strand nemen zodat je de grote, drukke weg ontwijkt. Wij rijden, rijden, zagen toen opeens allemaal bordjes richting Natural Bridge, wat ook aan de Noord-Oost kust ligt! Een beetje de andere kant op dan het strand! Hihi, maar goed dit stond toch op ons lijstje om nog te gaan bekijken dus we konden net zo goed even een kijkje nemen tot hoever we konden komen. Je raadt het al, uiteindelijk hebben we ons daar de hele dag vermaakt! (’s nachts was het toen een beetje zwaar op werk, maar goed :P ) Je kan daar dus, ook met de gewone auto, een heel stuk langs de kust rijden. De Noord-Oost kust is veel ruiger dan het toeristische zuid-westen.

In het Noorden zijn er hoge golven die keihard tegen de kust rammen. De kust bestaat daar dus ook niet uit strand, maar uit rotsen! Maar je kan je voorstellen, dat dit een spectaculair effect heeft, want als die golven de rotsen raken komen ze soms wel zes meter hoog ofzo? Wauw!! Wij zagen daar natuurlijk mooie foto momenten in, dus zijn op diverse plekken gestopt om foto’s te maken! Soms zit je daar dan een hele tijd. Je zal namelijk net zien dat als je er helemaal klaar voor zit om die opspattende golf achter je precies goed op de foto te krijgen, er net een hele tijd geen een meer komt! Hihi! Zoals jullie op de foto’s kunnen zien, is het ons mooi wel gelukt! Super vet! We zijn er nu al een aantal keer geweest, maar nog niet met de GoPro, dus moeten gauw nog eens terug!

Zoals ik eerder vertelde bevinden de Natural Bridge en de Natural Pool zich ook langs deze kust. Ik denk de twee bekendste trekpleisters voor toeristen! De Natural Brigde zijn we die eerste dag al tegengekomen. Die hoge, harde golven smakken keer op keer tegen die rotsen aan, dat ze in jaren tijd die rotsen aan de onderkant weg slijten en er een soort bruggen kunnen ontstaan. De grootste is dus Natural Bridge, maar helaas is die in 2005 ingestort! Eerlijk gezegd stelt dat dus nu niet zoveel meer voor. Ik denk dat het principe het meest interessante is.

Wat wij veel leuker vonden daar, was dat links ervan, ook een plek was waar die golven heel hoog kwamen! Bovendien kon je daar dichtbij het water komen. Opnieuw een foto moment! Eerst Ivo. Die heeft daar een tijdje staan wachten totdat er echt in één keer zo’n giga hoge golf kwam dat ik er zelfs zeiknat van werd (5 meter verderop) en Ivo echt heel veel moeite moest doen om rechtop te blijven staan! Ik heb zolang mogelijk geprobeerd de foto’s te blijven schieten, maar moest toch de telefoon redden van al het water, wauw wat heftig!! Echt even de kracht van de natuur gevoeld! Maar goed, nu Ik!!!! Whahaha, Ivo waarschuwde me nog: zou je dat nou wel doen, het is echt heel krachtig bla bla.. Ja natuurlijk, eigenwijs! Ik stond daar denk ik nog geen twee seconden of de eerste golf sloeg al over me heen, toen nog één en toen de allergrootste!! Duwde me zo naar voren!! Smek, met mijn scheen en hand tegen de rotsen aan! Maar waaaauuuw wat een adrenalinekick! Nog een keer!! Hihi, maar het was toch wel gevaarlijk, een aantal toeristen zaten ons ook te bekijken zo van: die sporen niet! Ik was ook helemaaaal doorweekt! Hihihi, maar ik heb wel vette foto’s: lekker puh!

Een andere dag hebben we de auto geparkeerd aan de rand van het Arikok park, een groot natuurpark, en zijn toen via een steile weg naar beneden, tussen de rotsen, toen weer een bergje over, gaan lopen richting Natural Pool. Daar kom je dus echt niet langs met de auto. Langs de kust vind je steeds van die baaitjes waar dan wel zand ligt en een soort van strandje vormt, maar je kan er bij bijna geen één zwemmen vanwege het ruige water! De ene keer ligt zo’n baaitje een beetje beschut tussen hoge rotsen (ziet er prachtig uit) en de andere keer is het meer wijds en ligt er een gigantische rots in het midden (geeft ook een prachtig gezicht!) Zoals ik al zei, het is best lastig om het uit te leggen, je moet het eigenlijk gewoon zelf zien. Misschien geven de foto’s een idee! Na een tijdje lopen kom je dus uit bij de Natural Pool. Zoals we al gehoord hadden, altijd helemaal vol met dikke Amerikanen. Het is dus één van de weinige plekjes waar je wel kan zwemmen, het is in de rondte afgeschermd door allerlei rotsen. Tegen die achterkant van die rotsen slaan nog steeds die golven heel hoog, dus dat maakt het spectaculair om daar te zijn! Wat het deze dag een beetje extra speciaal maakte, is dat na een kwartier ofzo ineens die hele buslading Amerikanen verdwenen en waren Ivo en ik er helemaal ALLEEN! Komt geloof ik niet heel vaak voor! J happy!! Het wordt er nog een beetje mooier van daar dan! Ondanks dat het iets heel toeristisch is, wel echt de moeite waard om te zien.

Dan vervolgens het snorkelen! Iets wat je ook echt gedaan moet hebben hier! ;) Duiken staat nog steeds op de planning. Ivo had een strandje ontdekt: Mangel Halto. Ook weer zo moeilijk te omschrijven. Het is maar een klein stukje strand zoals iedereen het kent, zo direct aan het water, maar er bevinden zich daar ook veel mangrove bomen waardoor er een soort binnenplaats ontstaat. Daar staan allemaal van die rieten hutjes en huisjes voor de nodige schaduw, tevens kun je tussen die mangrovebomen zitten/liggen. Op zondag wordt er hier door talloze Arubaanse families uitgebreid gebarbecued. Ziet er echt heel gezellig uit! We hebben daar een heerlijk middagje strand gehad! Je kan daar het water in tussen die mangrove bomen door, echt heel mooi! We wisten dat je daar in de buurt mooi kon snorkelen. We hebben daar een Duits gezin ontmoet met een jongen en meisje van onze leeftijd. Zij gingen dus het water in met de snorkelspullen dus wij aan hen vragen of ze wisten waar we precies moesten zijn waar het zo mooi is. Helaas konden Ivo en ik niet allebei tegelijk mee (er moet iemand op de spullen blijven letten..) maar ik mocht met hun mee komen als ik dat wilde. Vanaf daar moet je dus eerst een heel stuk zwemmen richting een boei. Bij die boei ligt een prachtig stuk rif! Met een heleboel vissen in alle soorten en maten. Daarna kun je een stuk naar rechts, waar het water plots een stuk dieper wordt, en donkerder, je krijgt al een beetje een onheilspellend gevoel, en dan ineens: doemt daar een 12 meter lange, gezonken vissersboot voor je op, op de bodem. Heeeel gek gezicht, maar wel super vet! Beetje Titanic in het klein! :P Stom natuurlijk, net de camera niet meegenomen, dus ook daar moeten we naar terug!

We zijn inmiddels ook goed bevriend geraakt met een leuke groep, waarvan de meeste nu nog in Quality wonen.. (een aantal blijven dus helaas ook maar een maand/2 maanden) maar gelukkig ook mensen voor ruim vier maanden, Kim, en ruim zes maanden, Wietse! Gezellig groepje bij elkaar! Van de laatste dag van onze schattekes Sanne en Lotte (die hier dus voor maar 1 maand waren) moesten we wel nog een toffe dag maken, dus zijn we met een groepje van 8 man met een zeilboot weg geweest! Het was ruiger zeilen dan de vorige keer want de eigenaar zeilt ook wedstrijden! Oei! Ik zal er maar niet bij vertellen dat ik al sinds die ochtend kots misselijk was om één of andere reden, maar moest per se mee.. hihi! Op de heenweg was het nog geen probleem, de terugweg was iets minder.. hihi! En weer moest ik die nacht werken, dus dacht nog even te kunnen slapen s avonds vooraf, maar dat liep even anders! We kwamen al in het donker terug in de haven omdat we te laat terug waren gegaan, maar uiteindelijk bij het inparkeren naar de steiger toe, ging het touw van het anker helemaal in en door de schroef van de boot! Konden dus geen kant meer op! Voelde me een beetje zielig want die steiger (en dus de weg naar mijn bed) was nu binnen handbereik maar kon er net niet af zeg maar.. Ivo en Wietse, onze helden, zijn in het pikke donker het water in gegaan met een duikbril en zaklamp en hebben met zijn tweeën onder de boot dat touw weer weten los te krijgen van de schroef! Jippie!

Heb toen nog een klein uurtje kunnen slapen vooraf en ben toen nog steeds misselijk naar nachtdienst gegaan, maar ook dat hebben we weer overleefd! Het was een super chille dag, beetje eten en drinken aan boord, varen, wind door je haar, zon op je huid, en lachen! We zijn toen even gestopt ter hoogte van Boca Catalina waar we konden zwemmen en waar je ook heel mooi kan snorkelen. We zijn er zelf ook een paar keer geweest, maar nu een stuk dieper in zee. Er zouden daar ook schildpadden leven in die omgeving! Die hebben we uiteindelijk wel gezien, helaas heel ver onder ons, heel stil liggend op de bodem.. nog niet zo bijzonder dus… Komt nog wel! De riffen langs de kust bij Boca Catalina zijn heel mooi met heel veel vissen, zeesterren en zee-egels. Moest nog uitkijken dat ik er niet door een werd geprikt! Zwom ook ineens een enorme vis voor mijn neus! (toch een beetje lastig ademen door een snorkel als je schrikt! hihi) Het blijft bijzonder om de onderwater wereld te bekijken!

Tot slot na al het natuur, ook een beetje cultuur! Elke donderdagavond wordt in San Nicolas het Carrubian Festival georganiseerd. Het is eigenlijk niet heel groots, maar wel echt heel gezellig! Er staan een heleboel kraampjes, eigenlijk de meeste met eten. Eten uit allerlei verschillende soorten landen! Je hebt een arubaans tentje, surinaams, bovenwinds, hindoestaans, vietnamees etc etc. Genoeg keuze dus! Dan wordt er overal natuurlijk muziek gedraaid en gespeeld, kraampjes met prulletjes in de verkoop en tot slot een mini parade aan het einde met mega groote verentooien en veel te fanatieke dansers met los zitten heupen! Het is denk ik het kortst geschreven stukje tot nu toe, maar het was een heel leuke avond!

Eten en drinken

Je hebt hier niet alleen op dat festival een uitgebreid assortiment aan eten, maar ook in allerlei restaurantjes over heel het eiland is genoeg variatie aan eten! We gaan hier natuurlijk veel te vaak uit eten dus al heel wat restaurantjes mogen ontdekken! Om maar te beginnen met ons favoriet: Barefoot! Dat ligt aan het strand, het terras is ook in het zand, hun motto is: stylish dinner with flipflops! Het eten daar is verrukkelijk! Het maakt het nog een beetje extra lekker als je ondertussen met je voetjes in het witte zand woelt en zonsondergang op de achtergrond hebt! Het is helaas niet heel goedkoop, dus we kunnen er niet elke dag gaan eten.. Af en toe dan!

Ik haal ze dus altijd door elkaar qua naam, maar je hebt ook Driftwood. De naam verraad het al een beetje, alles in het restaurant is van drijfhout gemaakt. De bar, de eethoeken, de kunst aan de muren en de menukaart. We schrokken een klein beetje toen we het menu zagen, want het bevat echt bijna alleen maar vis. Nu proberen we steeds vaker vis, maar alléén maar vis.. eeuuhh… Uiteindelijk heeft de ober ons een beetje geholpen met een keus te maken en hebben we super lekker gegeten! Voor de visliefhebbers een aanrader!

Ik had Moomba al eens eerder genoemd geloof ik, met de lekkere BBQ combo platter, maar dat is in het cafe-gedeelte van Moomba, het heeft ook een restaurant gedeelte, daar waren we nog niet eerder geweest. Eigenlijk gek, want het eten was nog veel beter! Het is in buffetvorm, maar wel heel uitgebreid en vers. Het vlees wordt voor je neus klaar gemaakt op de bbq! Heerlijke soepjes, salades, aardappeltjes en groenten zijn een welkome aanvulling! Heerlijk!

Want met al dat uit eten en de achterlijke prijzen voor groenten en fruit hier kom je soms van vitamientjes te kort. Daarom was de Fresh Garden ook een goede ontdekking! We noemen ook wel de saladebar. Je kan daar helemaal je eigen maaltijdsalade, panini of wrap samen stellen met verse sla, groenten, fruit en noten etc. Zo’n maaltijdsalade dan voor slecht 5-6 dollar! Daarvoor haal je het dus zeker niet in de supermarkt! Ik haal het nu regelmatig voor mijn avonddienst of als aanvulling bij de BBQ!

Tegenover al het gezonde, moet ook wat Nederlandse ongezondheid. Daarvoor hebben we café 080! Nederlandse bar, eigenaar en eten! Dus lekker aan de patatjes oorlog, frikandellen, kroketten en berenklauwen met pindasaus! Jammie! Je kan er gelukkig ook lekker hutspot en zuurkool etc met een gehaktbal of rookworst eten! Daarnaast is het niet alleen leuk voor eten, maar ook super gezellig om na je werk nog een drankje te doen! Hazes, Nick & Simon, Dries Roelvink en Guus Meeuwis vliegen er om je oren!

Uiteraard mag een lekker Italiaans restaurant niet ontbreken en laat nu net onze vriend Sander bij

Casa Tua werken, voor al uw heerlijk pizza’s en lekkerste pasta’s (behalve dan de pasta Pesto, die was niet te vreten.. :P ) Gisteren nog daar uit eten geweest voor Lore haar verjaardag! Inmiddels is het hoogseizoen aangebroken hier en stond de rij voor dit restaurant echt ellenlang ver weg!

Wat dan echt nog heel tof is om te eten is Aruba Ville. Het zit naast de Aruba Wakeboard School van Edirik, waar ik al eerder over vertelde dat het in zo’n mooie baai ligt met mangrove bomen en uitzicht op zee enzo.. Je kan je voorstellen dat het er niet alleen mooi is om te wakeboarden, ook om te eten! Aruba Ville heeft echt heel veel sfeer! Allemaal gekleurde tafels en stoelen, als je er vroeg zit met zonsondergang erbij! Een beetje OFF meenemen tegen die verrekte muggen wel, maar dan heb je een top avond! Heerlijk Arubaans stoofpotje gegeten daar, bijna net zo lekker als het stoofvlees van René en Cees! :P

Wat iets leuker is voor de portemonnee is Pam Pam. Dit restaurant hoort bij het appartementencomplex Perle d’Or, waar heel veel medische studenten en stagiaires verblijven. Het is een zelfbedieningsrestaurant dus je moet je briefje met je bestelling, je eten zelf en de rekening halen en brengen bij de bar! Maar goed, dat geeft niet als je er varkenshaas kan eten voor 17 gulden! (= 7,80 euro). Het is niet het meest culinaire hoogstandje, maar dat hoeft gelukkig ook niet elke dag! Het is gewoon lekker!

Feesten en partijen

Ik heb het leukste voor het laatst bewaard en dat zijn natuurlijk de feestjes hier op het eiland! Ik heb geloof ik nog nooit van mijn leven zoveel keer per week leuke dagjes weg, avondjes uit, gestapt en gedronken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik tot nu toe het uitgaansleven op Aruba nog niet echt heel bijzonder vindt. Eigenlijk zoals overal, wordt het vooral leuk met de mensen met wie je bent! Misschien zoals je zou verwachten: grootse strandfeesten met grootse DJ’s, dat is hier niet, of nog niet meegemaakt in ieder geval. Wat hier het leukste maakt is dat je op sommige plekken wel lekker met je voetjes in het zand kan dansen, en dat hier dus gewoon ook veel gedanst wordt! Komt door de muziek! Lekker Caribische beats, je kan er gewoon niet stil op blijven staan! Doordeweeks zijn de tenten hier open tot 1 uur, in het weekend tot 3 uur. Daarna kun je nog doorgaan naar de Molen. Dat is ook letterlijk een molen, waar de muziek nog even verder gaat! Helaas weten alle geniepige locals dat daar alle toeristen komen dus je wordt uitgebreid bekeken van boven tot onder, tegen je aan gereden en in je billen geknepen.. Ik ben heel blij met een gespierd vriendje! :P Hihi! De Molen is vooral heel leuk om je feest nog door te kunnen zetten, waar je eerder die avond aan begonnen bent!

Wat wij heel leuk vinden is club Sand! We hebben er onder andere Halloween gevierd. Verkleed erheen, maar wij stelden niets voor bij de rest die daar helemaal uitgedost kwamen! De beroemde band Tsunami trad op en er waren leuke DJ’s! Ze hebben aan de achterkant een podium waar later die avond door acrobaten werd opgetreden en naast het podium heb je dus allemaal zand om lekker met je blote voetjes in te dansen! Eigenlijk is er voor ieder wat wils, want hou je liever van chillen dan zijn er ook een boel loungebanken waar je lekker kan chillen. Het tentje naast Sand verkoopt Shisha’s (waterpijp) met allerlei smaakjes en die kun je roken bij die loungebanken! We zijn op deze manier opgevrolijkt de avond nadat mijn handtas gestolen was. We zijn dit toen gaan doen met Sander en Lore, en gister avond hebben we hier uitgebuikt met een shisha na het etentje voor Lore haar verjaardag! Gelukkig mochten we ook genieten van vals zingende katten, want het was karaoke avond! Jippiee….

We hebben ook zelf wat feestjes georganiseerd! Onder andere vonden we het een leuk idee om ons paleisje te showen toen we er net woonden en hebben we een soort van housewarming gegeven! Er waren wat zieken, maar werd alsnog een gezellige avond!

Daarnaast is het onwijs tof hier om gewoon vlees en bier in te slaan en met je BBQ naar het strand te vertrekken! Hebben we dus ook georganiseerd naast Mangel Halto en gaan we opnieuw organiseren 1e Kerstdag! Hoe leuk, om op deze manier een keer Kerst te vieren! Heb er echt veel zin in!

Tweede Kerstdag wordt een overheerlijk etentje bij Kirsten en Wapa thuis! Schoonmoeders gaat voor ons heerlijke ham en Ayaca klaar maken, dus ben heel benieuwd! Daar horen jullie later natuurlijk meer over!

Welke feestjes ik echt nooit meer zal vergeten zijn het Eindejaarsfeest van het HOH (hospitaal) en de Kerstviering bij onze intensivist Dr. Croes thuis. Gelukkig kon ik uiteindelijk bij beide aanwezig zijn, maar had ze ook echt niet willen missen! Allereerst het eindejaarsfeest van het ziekenhuis. Het werd georganiseerd in het Convention Center van het Renaissance Hotel. Heel grote zaal, zeer mooi aangekleed met allemaal ronde, wit beklede, tafels voor ongeveer 600 man! Overheerlijk buffet met ham en kalkoen vers voor je afgesneden en nog vele andere lekkere hapjes! Tevens trad daar diezelfde beroemde band Tsunami op, en ik zweer het, toen die begonnen met spelen, stond iedereen op en ging richting dansvloer! Okee, het feest is los!! Ik heb niet veel ziekenhuisfeestjes meegemaakt nog, maar ik zag dit zo gauw nog niet gebeuren in Nederland! Het was een chique aangelegenheid dus veel van mijn collega’s mogen bewonderen in driedelig pak en mooie jurken! Ik was blij dat ik mijn mooie jurk in mijn koffer had meegenomen! Tevens lekker gedanst met collega’s. Ik had wel gehoord dat een aantal collega’s goed konden dansen, je zou het alleen niet verwachten als je ze altijd alleen maar in blauwe pyjama’s (onze werkkleding ;)) op werk ziet! Ik heb met Ray mogen dansen en ik dacht dat ik wel een beetje salsa kon, maar die heeft me alle hoeken van de dansvloer laten zien! Hihi!!

Gelukkig ging dat dansen een stuk beter toen ik het mocht overdoen bij Dr. Croes thuis. Dat was een Kerstfeest voor alleen de afdeling IC/CC/MC. Dat huis was zo prachtig, zo groot, zo sfeervol omdat het zo mooi versierd was! Heel groot terras en zwembad in de tuin. Een grote veranda wat als dansvloer diende en we konden met gemakkelijk met zijn allen zitten en eten in de tuin! Mooi!! Eten was ook weer suuuupper lekker! Live muziek! En weer was iedereen zo mooi opgedirkt! Er was een kledingvoorschrift van Elegance in zwart/blauw/zilver. Er moest dus eerst even vooraf geshopt worden! We waren met Shandia, Liesje en Lore naar Oranjestad gegaan en wonder boven wonder, alle vier in één keer geslaagd!! We hebben zeer veel complimentjes gehad over hoe we eruit zagen en ze bewonderden ons dat we zo ons best ervoor hadden gedaan! Was erg leuk! Toch stiekem ook heel leuk dat ik veel complimentjes heb gekregen over mijn dansen! Ze kwamen allemaal aan me vragen waar ik dat had geleerd enzo! Jippie!! Maar met zulke goede partners kan het ook niet anders he! Zelfs Ivo werd helemaal meegesleurd in de sfeer en de muziek en durfde nu ook eindelijk een dansje te wagen! Hebben we samen ook heerlijk gedanst! Whoeeehooeee we zijn op Aruba!!!!! Kon het wel uitschreeuwen! Hihi! Ivo heeft de smaak te pakken! Mocht niet meer afkoelen en drinken, nee nog een keer dansen! En we willen op les! :) :)

Tot slot wat dingen die niet kunnen ontbreken

Wat een feestbeest zou je zeggen… Nou.. ik heb ook gewoon lekker een muts zitten haken hier! ;) hihi, had toch mijn haakspulletjes maar meegenomen voor de zekerheid, en ook al heb ik lang geen muts nodig, vond het even lekker ontspannend om te doen! In het vliegtuig mee begonnen en afgemaakt in de zon! :)

Zal ik dan ook nog wat over werk vertellen!? ;) Heb het er enorm naar mijn zin! Hoe langer ik er nu ben, hoe beter ingewerkt raak natuurlijk en dat voelt super fijn! De gezelligheid met de collega’s heeft een grote bijdrage aan dat ik mij thuis voel hier. Daarnaast heb ik al de meest bizarre dingen bij patiënten gezien hier! Veel trauma! Niet zo leuk voor de patiënten natuurlijk, maar ik vind het erg interessant! Niet verwacht eigenlijk, maar het is echt zo! Hollen of stilstaan kennen ze hier ook, soms is het heel rustig, soms ren je letterlijk de benen onder je kont vandaan, zo druk! De teamleider heeft al een aantal keer aan me gevraagd of ik niet langer wil blijven, dus…. Hihi nee, hoor dat weet ik nog niet, maar vind het erg leuk dat ze het steeds vragen! :)

Ik heb jullie zoveel mogelijk geprobeerd een inzicht te geven hoe het hier is, hoe het me bevalt, hoe we hier leven etc etc, maar kan echt niet wachten totdat ik het live aan vrienden en familie kan laten zien! Het is inmiddels helemaal rond en bekend dat begin januari Marc naar me toe komt, eind januari onze papa’s, eind februari de liefste Ralinka en eind maart onze lieve Alphense vrienden Jon en Lysanne! Whoehoeeeee kan echt niet wachten heb er echt zooooo veel zin in! Ben heel benieuwd hoe jullie het hier dan gaan vinden!

Nogmaals sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten op deze verhalen, maar heb er nu ook echt lang over gedaan om alles op papier te krijgen na zo’n lange tijd niks te hebben opgeschreven.. Ga echt beter mijn best doen hihi!

Reacties

Reacties

Denise

Wat een verhalen toppers! Inderdaad pieken en dalen, maar nog steeds een fantastisch avontuur. Geniet er lekker van en hele fijne feestdagen!! Dikke knuffel.

Henk en Renske

Jee, wat een verhalen. Fijn te lezen dat jullie genieten daar. Ik wordt ook steeds nieuwsgieriger en kijk er naar uit naar Aruba te gaan. Nog maar een maandje:-) We hebben jullie gisteren wel gemist bij het kerstdiner samen met Wander en Diana (net terug uit Parijs). Was heel gezellig. Maar genieten jullie maar lekker daar en laat je aub niet ompraten om langer te blijven. Ze kunnen je hier ook niet missen! kussen van ons.

Marijke en René

Wat heb ik genoten van jouw manier van schrijven Rianne! Geweldig! Tranen rolde regelmatig over mijn wangen van het lachen.
Als ik alles lees lijkt het wel of jullie daar al jaren zitten! Wat hebben jullie al veel gezien, beleefd, meegemaakt...onvoorstelbaar en dan werk je er ook nog bij..... Vind het een heel goed voornemen van je om je blogg goed bij te houden . Is heel leuk voor jullie zelf voor later ( maar stiekum misschien nog veel leuker voor ons). Echt geweldig om te lezen.
En heel fijn dat we jullie gisteren even gezien en gesproken hebben ????????????

Marijke en René

Hi, die vraagtekens waren smilies, maar die pakt ie dus niet

Wander & Diana

Hi zus en zwagert!

Wat een verhaal zeg! Ik hoop inderdaad dat je iets frequenter gaat bloggen! Ondanks dat ik het fantastisch vind om te lezen, was dit wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal zeg! Wel fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat jullie zo veel leuke dingen kunnen doen naast het harde werken.
We hebben jullie wel gemist aan het kerstdiner maar dat mogen jullie goedmaken zodra jullie weer terug zijn. Fijne kerst nog en veel plezier met oud&nieuw.

Veel liefs, dikke kus van ons!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!